Każda organizacja narażona jest na nieuczciwe działania – zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne. Nieuczciwa bywa konkurencja, oszustami okazują się także nierzetelni kontrahenci. Niestety także pracownicy czasami działają na szkodę firmy w której pracują. Jak pokazują ogólnoświatowe statystyki, blisko 90 proc. wszystkich oszustw i nadużyć w przedsiębiorstwach różnych wielkości, jest efektem nieuczciwego działania osób z wewnątrz organizacji lub za ich pośrednictwem.
I o ile walka z nieuczciwą konkurencją oraz ograniczone zaufanie w stosunku do kontrahentów wpisują się w kanon dobrych praktyk przedsiębiorcy, o tyle nieuczciwe działania pracowników są już bardzo trudno wykrywalne i często pozostają niezauważone. Jedynie 20 proc. oszustw w organizacjach wychodzi na światło dzienne. A straty będące efektem nadużyć pracowniczych bywają znaczące i w skrajnych przypadkach prowadzą nawet do utraty płynności finansowej czy wyniszczających procesów sądowych.
Zjawisko nieuczciwego zachowania pracowników od lat przybiera na sile. Analiza amerykańskiego Stowarzyszenia Biegłych ds. Przestępstw i Nadużyć wskazuje, że w 2012 roku typowa firma straciła około 5 proc. rocznych przychodów wskutek nadużyć pracowniczych, a więc ok. 3,5 biliona dolarów! Co znamienne, firmy tracą najwięcej – średnio, 753 tys. dolarów – wskutek nieuczciwego działania najwyższej kadry zarządzającej, a sprawcami nadużyć są najczęściej mężczyźni – 65 proc. przypadków.
Największym zagrożeniem dla firm i najczęstszym przykładem nadużyć pracowniczych jest korupcja i fałszowanie sprawozdań finansowych. Te dwa zjawiska stanowią ponad 50 proc. wszystkich oszustw w organizacjach. Często nieuczciwi pracownicy dopuszczają się także sprzeniewierzenia aktywów poprzez kradzież środków pieniężnych, dóbr materialnych czy przedstawianiem do rozliczeń fikcyjnych danych. Skuteczna walka ze zjawiskiem fraudu czyli nadużyć i oszustw pracowniczych, wymaga kompleksowego podejścia opartego na dedykowanych rozwiązaniach. Niezbędna jest w tej walce ekspercka wiedzy, doświadczenie i znajomość psychologicznych aspektów zjawiska. Tylko trafna ocena stanu faktycznego w organizacji może bowiem doprowadzić do podjęcia adekwatnych kroków prewencyjnych bądź naprawczych. Przyjmuje się, że wg tzw. „teorii trójkąta nadużyć” Donalda E. Cresseya, nieuczciwych pracowników, do nadużyć i oszustw popychają trzy czynniki: motyw, okazja i uzasadnienie.
Eksperci PWG Skarbiec potrafią trafnie zdefiniować zagrożenia oraz wskazać ich zakres, charakter oraz lokalizację w przedsiębiorstwie. Dzięki zaawansowanym procedurom i politykom dot. przeciwdziałania oszustwom pracowniczym, skuteczne zarządzamy ryzykiem nadużyć. Celem naszych działań jest także wykrywanie istniejących przypadków nieuczciwego działania pracowników tak, aby minimalizować straty. Profesjonalnie opracowana i zaimplementowana w przedsiębiorstwie Polityka AntyFraud spełnia więc rolę prewencyjną, zwiększając wśród pracowników świadomość bycia częścią efektywnego i uczciwego zespołu oraz (jeśli to konieczne) naprawczą.